קופות החולים המובילות בישראל

חוק ביטוח בריאות ממלכתי גרם למהפכה בשירותי הבריאות בישראל, ומאז כל אחד יכול לעבור בקלות מקופת חולים לקופת חולים. כדי שתדעו באיזו קופה לבחור, הכירו את קופות החולים המובילות בישראל.

ב-1911 אושרה הצעתו של ברל כצנלסון בוועידת הסתדרות הפועלים החקלאים והוחלט על ייסוד קופת חולים. מטרת הקמת הקופה הייתה לאפשר עזרה רפואית מתוך ערבות הדדית: החברים ישלמו דמי חבר ויקבלו שירותי ביקור רופא, הסעה לבית החולים, הוצאות אשפוז ועוד. רעיון הקמת קופת החולים התבסס על המודל של אוטו פון ביסמרק, קנצלר גרמניה. ביסמרק היה הראשון שחשב על מערכת סוציאלית שתהיה מבוססת על תשלום חודשי ליצירת קופה משותפת.

קופת החולים שהגה ברל כצנלסון הפכה בהמשך לקופת חולים כללית של ההסתדרות, ובהמשך קמו קופות חולים נוספות. מאז 1995 כל תושב ישראל זכאי לקבל שירותי בריאות באמצעות אחת מקופות החולים, והוא יכול לבחור באיזו קופה להיות חבר.

כרטיסים מגנטיים

החוק שמגדיר את פעולתן של קופות החולים הוא חוק ביטוח בריאות ממלכתי. החוק נחקק ב-1994 ויצר מהפכה בזכויותיהם של תושבי ישראל לקבלת שירותי בריאות. אחד השינויים המרכזיים שיצר החוק הוא השוואת תנאים בין קופות החולים השונות. קודם לחקיקה, הקופות העשירות סיפקו שירותים נרחבים יותר לעמיתיהן. כך לדוגמה, מבוטחי קופת חולים כללית זכו לכ-60% מסל השירותים של מבוטחי מכבי.

חוק הבריאות הממלכתי קבע סל בריאות אחיד, שמשתנה בכל שנה בהתאם לתקציב שקבעה הכנסת. סל השירותים כולל רשימה של שירותים רפואיים, תרופות וטכנולוגיות שעל הקופה לספק לעמיתיה – בחינם או בעלות מסובסדת.

כיום פועלות בישראל 4 קופות חולים מרכזיות: שירותי בריאות כללית, מכבי שירותי בריאות, קופת חולים מאוחדת ולאומית שירותי בריאות. לכל אחת מהקופות היתרונות והחסרונות שלה, וכיוון שכל אחד יכול לבחור באיזו קופה להיות חבר, כדאי להכיר את כלל הקופות לעומק.

 

שירותי בריאות כללית

שירותי בריאות כללית, שנקראה בראשית ימיה קופת החולים הכללית של העובדים העבריים בארץ ישראל, היא ארגון הבריאות הותיק והגדול בישראל. הארגון מעניק שירותים רפואיים ללמעלה מ-4.2 מיליון לקוחות, רוב תושבי מדינת ישראל.

מנכ"ל הקופה הוא נועז בר ניר, ובנייני ההנהלה של הקופה נמצאים ברחוב אורלוזורוב בתל אביב. כאמור, הקופה הוקמה ב-1911, כאשר המקרה שהוביל להעלאת ההצעה על ידי ברל כצנלסון הייתה תאונה בה איבד הפועל ברוך פריבר מעין גנים את ידו בעת שעבד בפרדס. בשנותיה הראשונות יכלו להצטרף לקופה רק פועלים, או בעלי מלאכה עצמאיים שלא העסיקו שכירים. המרפאה הראשונה הוקמה ב-1912 באוהל בעין גנים ובשנים הבאות הוקמו מרפאות אזוריות ברחבי הארץ. ב-1921, אחרי הקמת ההסתדרות, אוחדו הקופות האזוריות לגוף אחד- קופת חולים הכללית של הפועלים העבריים בארץ ישראל.

במשך שנים הייתה קופת חולים כללית גוף המחובר להסתדרות, וב-1993 יזם ח"כ חיים רמון את ניתוק הקשר בין קופת החולים להסתדרות. הניתוק הזה הוא שאיפשר לממשלה לחוקק את חוק ביטוח בריאות ממלכתי.

כיום כללית פועלת בפריסה רחבה מאוד, כאשר ברחבי הארץ פועלים כ-1,400 מרפאות, כ-420 בתי מרקחת, כ-11 אלף רופאים, כ-10,500 אחיות וכ-14 בתי חולים. כללית מציעה גם שירותי בריאות נוספים (שב"ן): כללית מושלם שנחלק לפלטינום או זהב, כללית חו"ל ועוד.

קופח כללית

מכבי שירותי בריאות

מכבי שירותי בריאות, או בשמה הקודם קופת חולים מכבי, נוסדה ב-1940. מאז 1995 פועלת הקופה מתוקף חוק ביטוח הבריאות הממלכתי, וכיום היא מספקת שירותים רפואיים לכ-2 מיליון חברים. הקופה הוקמה כאגודה בבתוך תנועת מכבי ישראל, שהייתה תנועה לא פוליטית שהתנגדה לשיתופיות שהציגה תנועת העבודה. הקופה אימצה את סמל מכבי ובתקנון נקבע כי היא מיועדת אך ורק לחברי התנועה.

בשנים הראשונות מכבי ישראל העניקה לקופה את המסגרת הארגונית, אולם עם השנים התרופף הקשר בין השתיים, וב-1969 נקבע במפורש בתקנון כי הקופה מנהלת את ענייניה הארגוניים, הכלליים והרפואיים באופן עצמאי.

בתחילת דרכה היו מרבית רופאי מכבי יוצאי מרכז אירופה, הם הביאו שיטות עבודה ליברליות, שכיום מנחות את כלל קופות החולים בארץ. כך לדוגמה, האפשרות של החולה לבחור את הרופא המטפל ואת המקום בו ייערך הטיפול. בשנים הראשונות פעלו סניפי הקופה רק באזור המרכז, והפריצה הגדולה של הקופה הייתה ב-1977, אז הצליחה מכבי להגיע לפריסה ארצית.

בשנות ה-90 זינקה הפופולריות של מכבי, כאשר בתוך חמש שנים הוכפל פי חמש מספר החברים במכבי, והגיע למיליון. בשנים הבאות קנתה הקופה את בית החולים אסותא, החלה בפעילות מחקרית עצמאית ומספר מבוטחיה גדל בהתמדה. בנוסף, בסקרי דעת קהל לשביעות רצון גבוהה במיוחד מצד המבוטחים. מכבי מציעה גם שירותי בריאות נוספים (שב"ן): מכבי שלי, מכבי זהב ומכבי כסף.

קופח מכבי

קופת חולים מאוחדת

קופת חולים מאוחדת נחשבת לקופה השלישית בגודלה בישראל. הקופה היא למעשה מיזוג בין שתי קופות שונות שפעלו בישראל מאז שנות ה-30 של המאה הקודמת. קופת חולים עממית נוסדה ב-1931 על ידי ארגון הדסה, מתוך מטרה לספק שירותי רפואה להתיישבות העובדת. קופת חולים של הציונים הכלליים נוסדה ב-1936 מתוך מטרה לספק שירותי רפואה לעצמאים ולשכירים בערים, ללא קשר להשתייכותם להסתדרות הכללית של העובדים.

בשנת 1974 שתי הקופות הללו אוחדו, והוקמה קופת חולים מאוחדת. בתחילת דרכה העניקה הקופה שירותים רפואיים לכ-170 אלף מבוטחים, וכיום מבוטחים בקופה כמיליון לקוחות.

מעבר לביטוח הבריאות הבסיסי, מפעילה מאוחדת שירותי בריאות נוספים (שב"ן):

מאוחדת עדיף הוא שב"ן המעניק מגוון הנחות והטבות: תרופות שאינן בסל הבריאות, החלמה לאחר ניתוח, עזרה רפואית בחו"ל ועוד.

מאוחדת שיא הוא שב"ן הכולל שירותי טיפול בחו"ל, שירותים בתחום המניעתי ועוד.

מאוחדת סיעודי הוא ביטוח משלים לבני גיל הזהב הכולל סיוע והחזרים כספיים, טיפול במרכז סיעודי ועוד.

מאוחדת חו"ל מציע מגוון ביטוחים לנסיעות לחו"ל.

קופ"ח מאוחדת

לאומית שירותי בריאות

לאומית שירותי בריאות היא הקופה הרביעית בגודלה בישראל, ומספקת שירותי בריאות לכ-730 אלף מבוטחים. הקופה הוקמה ב-1933 על ידי קבוצת רופאים, ושנה מאוחר יותר התחברה להסתדרות העובדים הלאומית.

הקופה הוקמה מתוך מטרה לספק שירותי בריאות חלופיים לחברי התנועה הרוויזיוניסטית, על ידי רופאים שפרשו או פוטרו מקופת חולים כללית עקב האשמת הרוויזיוניסטים ברצח חיים אורלוזורוב. 4 חודשים אחרי הרצח התארגנה קבוצה ראשונה של רופאים, הכריזה על הקמת קופת חולים לעובדים לאומיים והקימה את המרפאה הראשונה בבית פרטי בתל אביב.

בדומה לקופת חולים מכבי, גם בלאומית קבעו המייסדים כי תינתן זכות בחירה למטופלים: בחירה בקופה, בחירה ברופא ובחירה בשירותים הרפואיים. בראשית דרכה פעל הקופה בעיקר בערים, ועם הקמת מדינת ישראל פעלה גם במעברות, ביישובי עולים ובעיירות פיתוח. בשנותיה הראשונות ועד שנות ה-60 פעלה הקופה בעיקר על מודל העסקה עצמאי, אולם בראשית שנות ה-60 החלו לשלב גם רפואה שכירה. כאשר החלה ההתיישבות ביהודה, שומרון וחבל עזה בשנות ה-70, הייתה קופת חולים לאומית הארגון המרכזי שסיפק שירותי בריאות ליישובים החדשים.

מאז חקיקת חוק ביטוח בריאות ממלכתי ב-1995 הפכה הקופה לגורם עצמאי הפועל על בסיס החוק וב-2010 שינתה הקופה את שמה ללאומית שירותי בריאות. כיום פועלים כ-350 סניפים ברחבי הארץ, כאשר לקוחות הקופה יכולים לקבל שירות גם במרפאות של רופאים עצמאיים הקשורים עם הקופה.

קופ"ח לאומית

You may also like...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *